Just nu, 2021, är det många som ifrågasätter den invanda världsbilden. Coronastrategin, vaccinen och medierapporteringen är ju bara några bra exempel. Kan vi lita på regeringen, ”Big Pharma” och ”Mainstream media”? Jag har inga svar.
Kan man lita på reklam för hudvårdsprodukter, då? Just nu visar SVT en serie som heter ”Sanningen om hudvård”. Om man nu litar på SVT, kan man nog inte riktigt lita på hudvårdsreklamen… Det visade sig att dyra krämer i flashiga förpackningar inte var särskilt mycket bättre än en billig kräm som man köpa var som helst.
Vad kan man lita på då? Sanningen är ju oföränderlig, det som är sant är sant, inget annat. Enligt yogisk filosofi och den ca: 2000 år gamla ”Patanjalis yoga sutror” (sutra nr: 1:7, med kommentar av Sri Swami Satchidananda), finns det bara tre sätt att bedöma vad som är sant:
1. Direkt egen erfarenhet
2. Slutledning
3. Trovärdig skriftlig källa
Om vi ska applicera detta på hudvård får vi nog börja med den tredje punkten: Trovärdig skriftlig källa. Här menas från början gamla, heliga skrifter, skrivna av profeter, helgon och visa människor. Dessa kan antas trovärdiga eftersom dess idéer lästs och prövats under lång tid och av generationer av människor i olika tider och kulturer, och fortfarande håller måttet.
De ayurvediska källorna hör definitivt dit! Med upp till 5000 års historia har man haft gott om tid att prova sanningshalten.
Om du sedan får direkt egen erfarenhet av att en hudvårdsprodukt fungerar för dig, kan du ju dra slutledningar av det.
Frågan är vad du litar på? Ett multinationellt företag som säljer dyra produkter eller den väl beprövade ayurvediska traditionen?
Går du på min linje kanske du blir glad att läsa att lagret nu är påfyllt med ayurvedisk naturlig hudvård, hårvård, tvål och tandkräm direkt från Indien till dig.
/Jörgen